Review – Rising Storm 2: Vietnam, Open Bèta

isOntploffingen, vuur, gekrijs en rijstvelden. Rising Storm 2: Vietnam brengt dit en zo veel meer. De open bèta van de opvolger van Red Orchestra 2 is net afgelopen en heeft een diepe indruk nagelaten. Een keiharde shooter die moeilijk en bloederig is maar ook prachtig en leuk op zijn eigen manier.

Rising Storm 2: Vietnam speelt zich af in Vietnamese rijstvelden en steden. Amerikaanse troepen nemen het op tegen Vietnamese guerrillastrijders in een spel dat niet licht omspringt met oorlog. Ontploffende lichamen en soldaten die als ze sterven om hun moeder roepen, het zorgt voor een ongelooflijke immersie in het spel.

De Vietnam-shooter windt er (net zoals zijn voorganger) dus geen doekjes rond. Naast het oorlogsrealisme is er ook het shooterrealisme; na een sprint is het stukken moeilijker om te mikken. Als de kogels je om de oren vliegen, zal je eerste schot niet raak zijn. Dit heeft suppression en zorgt er voor dat je scherm grijs wordt en je wapen over en hen zwaait als je door het vizier van je wapen wilt kijken. Rising Storm vindt een zeer goede balans tussen het extreme realisme van ARMA en de arcade-vorm van shooters zoals Call Of Duty.

Visueel is het ook een plaatje, het is veel kleurrijker dan Red Orchestra 2. Veel groen, wat verwacht je anders in Vietnam, maar er is geen filter zoals in zijn voorgangers. Op de hoogste kwaliteit ziet het spel er prachtig uit. Het draait wel nog op de Unreal Engine 3, maar dit was een keuze van de developers om het spel zo toegankelijk mogelijk te maken voor low-end gebruikers.

In-game screenshot van redditor /r/horoblast

Bij het openen van Rising Storm 2 ontvangt Creedance Clearwater Revival je met Run Through The Jungle. Het geeft weer dat extra beetje authenticiteit aan het spel. Als je eens niet beschoten wordt als Amerikaanse soldaat, kun je op de achtergrond ook heel licht rockmuziek horen. Bij de Vietnamezen is dit dan Oosterse muziek, maar dit hoor je alleen als het echt rustig is. En dat is het bijna nooit. Als er geen ontploffingen, geweerschoten of helikopters in de buurt zijn, dan zijn het wel je teamleden die naar je roepen.

Tripwire Interactive heeft veel aandacht besteed aan het ‘teamgegeven’ van het spel. Je kan kiezen uit verschillende klassieke classes zoals snipers, engineers en grunts (gewone soldaten). Elke class heeft andere wapens en ook een andere, onderliggende opdracht op het slagveld. De engineers dragen explosieven om bijvoorbeeld kamers snel en efficiënt vrij te maken van vijanden. De pointmen dragen in plaats van granaten rookgranaten, om er voor te zorgen dat andere soldaten kunnen oprukken zonder direct neergeschoten te worden. Waarin Rising Storm 2 zich hier in onderscheidt van andere spellen is niet alleen de limiet van het aantal classes, maar ook de twee speciale classes: Squad leader en Commander.

Squad leaders en Commanders zorgen voor de logistiek op het slagveld. Commanders roepen recon planes op, die de vijanden aanduiden op de map, en zorgen voor steun via artillerie, napalm en sneller spawns. Voor ze artillerie en dergelijke kunnen gebruiken, moet er een punt met behulp van de Squad Leaders worden aangeduid. Naast dit zijn de Squad Leaders ook verantwoordelijk voor een goede toevoer van nieuwe troepen (lees kannonvoer) naar de frontlinie. De Amerikaanse ‘SL’ is een wandelend spawnpoint en de Vietnamese Squad Leader kan tunnels maken waar nieuwe Vietnamezen kunnen terugkomen na hun dood. En deze twee zijn ongelooflijk belangrijk om Rising Storm zo goed mogelijk te kunnen spelen.

Het spel probeert een goed evenwicht te vinden tussen de technologische superioriteit van de Amerikanen en de primitieve guerrillatechnieken van de Vietcong. De Amerikanen kunnen gebruik maken van helikopters, terwijl de vietcong luchtafweergeschut hebben om daar toch te kunnen tegen opwegen. Dit lukt Tripwire Interactive goed en ze doen dit ook op een realistische manier. Een ander voorbeeld hiervan is dat de Vietcong tunnels kunnen gebruiken om zich te kunnen verstoppen van napalmbombardementen en artillerie.

De beste momenten in het spel krijg je als er goede communicatie in je team is. Dit gebeurt, spijtig genoeg, weinig. Weinig spelers maken gebruik van de in-game chat of van een microfoon. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de open bèta, waardoor het spel voor iedereen voor drie dagen, gratis, beschikbaar was. Indien dit wel zo is, loopt je aanval of verdediging als een goed geoliede machine en mag je bijna zeker zijn dat je team zal winnen.

Hopelijk wordt er met de officiële release meer gepraat en worden de laatste bugs en glitches gladgestreken. Voor FPS-fans en geïnteresseerden in de Vietnamoorlog is het een echte aanrader. Rising Storm 2: Vietnam komt uit op 30 mei.